www.victorycs.nl

• Narrow screen resolution
  • Wide screen resolution
  • Decrease font size
  • Default font size
  • Increase font size
Bron: Het Parool
AMSTERDAM - Er moet op internet een openbaar register komen waar consumenten kunnen opzoeken welke advocaten zijn veroordeeld door de tuchtrechter, en waarvoor. De Wet bescherming persoonsgegevens, die zo'n register nu onmogelijk maakt, moet worden aangepast. Dat zegt de deken van de Amsterdamse Orde van Advocaten, Germ Kemper.

Sommige advocaten zijn zo slecht dat het publiek zichzelf tegen hen moet kunnen beschermen, aldus Kemper. ''Ik vind het raar dat je nu als consument nergens inzicht kunt krijgen in wat voor ongelukken een advocaat allemaal kan veroorzaken. Het is een consumentenbelang dat mensen kunnen zien bij wie ze terechtkomen.''

Uitspraken in tuchtzaken worden nu alleen geanonimiseerd gepubliceerd. ''Ik vind dat advocaten met naam en toenaam moeten worden genoemd en dat het publiek ook op naam moet kunnen zoeken.''

Kemper zegt dat hij, sinds hij drie jaar geleden deken werd, binnen de Nederlandse Orde van Advocaten 'geweldig' zijn best heeft gedaan 'de mensen daarin mee krijgen'. ''Maar dat is me niet gelukt.''

Hermine Voûte, waarnemend deken van de Nederlandse Orde, zegt niet tegen zo'n register te zijn, maar alleen met onvoorwaardelijke schorsingen. Waarschuwingen, berispingen en voorwaardelijke schorsingen moeten erbuiten blijven.

Er doen zich, zegt Kemper, schrijnende gevallen voor waarbij cliënten door hun advocaat 'van de wal in de sloot' worden geholpen. In het ergste geval blijven cliënten niet alleen zitten met hun oorspronkelijke juridische probleem, maar krijgen ze ook nog eens een proces aan hun broek van hun eigen advocaat, inclusief beslagleggingen. ''Wát een onheil zie je af en toe.''

Een register zoals Kemper dat wil, zou consumenten bijvoorbeeld waarschuwen voor Paul Smits. In Amsterdam is Smits onbetwist koploper waar het gaat om tuchtzaken, procedures tegen en beslagleggingen bij (ex-)cliënten. (BART MIDDELBURG)