www.victorycs.nl


  • Narrow screen resolution
  • Wide screen resolution
  • Decrease font size
  • Default font size
  • Increase font size

Transparantie als wapen tegen dubbel declareren

Het Verbond van Verzekeraars en het Personenschade Instituut van Verzekeraars (PIV) willen dat ook slachtoffers op het einde van een letselschadetraject inzicht krijgen in alle gedane betalingen door een verzekeraar. Daarmee hopen het Verbond en het PIV te voorkomen dat belangenbehartigers 'dubbel declareren'. Als belangenbehartigers dezelfde werkzaamheden door zowel de verzekeraar als het slachtoffer volledig zouden laten betalen, is er volgens het Verbond en het PIV sprake van oplichting.

Als slachtoffers zich in letselschadetrajecten laten bijstaan door een belangenbehartiger – wat vaak het geval is – dan staat het verzekeraars niet vrij om contact te zoeken met het slachtoffer. Alle communicatie verloopt via de belangenbehartiger. Gedurende het traject is dit begrijpelijk. Zo kan een verzekeraar geen directe druk op het slachtoffer leggen, bijvoorbeeld om akkoord te gaan met een bepaalde regeling. Maar dit ‘communicatieverbod’ kan ook dubbel declareren in de hand werken. Dat kan niet de bedoeling zijn van een afspraak die er juist op is gericht om het slachtoffer te beschermen.

Belangenbehartigers declareren hun werkzaamheden rechtstreeks bij de verzekeraar, de zogeheten ‘buitengerechtelijke kosten’. Deze kosten vormen een extra schadepost van het slachtoffer die losstaat van de schadesom die het slachtoffer zelf ontvangt. Belangenbehartigers sluiten vaak ook een overeenkomst met het slachtoffer, waarin een deel van de schadesom die het slachtoffer ontvangt als honorarium naar de belangenbehartiger gaat. Op dat honorarium moeten natuurlijk wel de betalingen van de verzekeraar voor buitengerechtelijke kosten in mindering worden gebracht. Anders betaalt het slachtoffer voor werkzaamheden die de verzekeraar al heeft vergoed.

Kwaadwillende belangenbehartigers zouden het ‘communicatieverbod’ kunnen misbruiken zonder dat iemand dat door heeft. De verzekeraar kent de afspraken tussen de belangenbehartiger en het slachtoffer meestal niet. Er bestaat evenmin zekerheid dat het slachtoffer weet of de verzekeraar aan de belangenbehartiger een vergoeding heeft betaald en zo ja hoeveel. Door op het einde van een letselschadetraject niet alleen de belangenbehartiger maar ook het slachtoffer inzicht te geven in alle betalingen, inclusief de buitengerechtelijke kosten, kunnen verzekeraars helpen voorkomen dat een belangenbehartiger dubbel declareert. Dit initiatief maakt onderdeel uit van VerzekeraarsVernieuwen, het programma waarmee de verzekeringsbranche de klant centraal stelt. VerzekeraarsVernieuwen moet leiden tot: verzekeraars die vertrouwen verdienen, met producten die zekerheid bieden, in een sector die mogelijkheden creëert voor groei en vooruitgang van mens, onderneming en samenleving.


Meer informatie:
Verbond van Verzekeraars:
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.">Jan-Willem Wits,
070 - 333 87 07 / 06 - 2056 15 21

 

Persbericht - 11 januari 2010